Saturday, May 21, 2011

masjid..




da pukul 1.30 am.baru je abis circle.terasa dengan pengisian masjid tu.kita piki masjid itu adalah masjid.mesti ada kubah.mesti ada tempat solat.pokoknya physically kelihatan seperti masjid.tapi , sebenarnya setiap tempat tu adalah masjid jika kita faham .


let us imagine.bila kita ada dalam masjid , automatic kita rasa dekat dengan Allah.automatic kita akan rasa nak buat baik.automatic kita takkan piki nak buat benda buruk.kita rasa nak ibadah je.

tapi.......

once kita keluar , kita mungkin menjadi manusia yang berbeza.kita dah tak merasa sepertimana kita merasakannya bila dalam masjid.iaitu Allah tu dekat dengan kita.ataupun kita dah tak merasa tiap keje2 yang kita buat tu adalah ibadah.pokoknya kita dah tak seperti diri kita dalam masjid.



zaman Rasulullah , masjid tu of course tempat solat.tapi , selain tu,tulah tempat syura.tulah tempat latihan tentera2.

da point is , di mana kita berada , kita menjadi diri kita yang berada di dalam masjid.tak semestinya kita hanya ingat Allah bila kita berada dalam 1 tempat yang berbentuk masjid.tapi,semua tempat adalah masjid bila kita faham yang kita perlu memasjidkan diri kita..

if tak faham,silalah buzz saya....

al faruq,
1.50am,,
di RI alfaruq sepi,jakarta...

No comments:

Post a Comment